Przejęcie i zdanie jachtu


Przejęcie i zdanie jachtu


Przejęcie jachtu morskiego od armatora jest istotnym elementem rejsu. To właśnie od rzetelnego zapoznania się ze wszystkimi urządzeniami oraz kontroli poszczególnych części jachtu zależy bezpieczeństwo załogi, a także sprawne zdanie jachtu na koniec (bez niepotrzebnych potrąceń kaucji).
Sam proces przejmowania jachtu skomplikowany nie jest, ale wymaga dobrego przygotowania sternika oraz sprawnej organizacji. Oto nasza propozycja podejścia do tematu. Czytajcie dalej o przejęciu i zdaniu jachtu morskiego.

 
 

 
Przygotowanie
Do przejęcia jachtu można się przygotować wcześniej. Należy sporządzić listę załogi - najlepiej przekazać nam ją przed rejsem. Sporządzić też należy sobie listę rzeczy, które należy sprawdzić przy przejmowaniu (możecie też skorzystać z naszej propozycji check-listy poniżej). Dobrze też jest uzgodnić z jedną osobą, aby pomogła sternikowi przy przejmowaniu jachtu. Po uzgodnieniu na miejscu, o której godzinie jacht będzie do dyspozycji - pozostała część załogi w tym czasie może się udać na zakupy lub po prostu na zwiedzanie. Przed przyjazdem skontaktujcie się z firmą czarterującą jacht, aby podała Wam namiar na Biuro w porcie, do którego należy się udać lub do osoby, która będzie Wam zdawała jacht.
 

Formalności

Początkowo w Biurze załatwiamy formalności:

  •     zezwolenie na pływanie dla załogi (na podstawie listy załogi)
  •     dokumenty jachtu
  •     lista kontrolna
  •     klucze do jachtu (jeśli nie są na jachcie)
  •     uzgodnienie opcji dodatkowych (silnik do pontonu)
  •     zaświadczenie, że kaucja została pobrana (lub zablokowana na koncie karty kredytowej)


 

Ubezpieczenie kaucji

Zamiast wpłacania kaucji w wysokości kilku tysięcy Euro - możemy ją po prostu ubezpieczyć. Wpłacamy wtedy sumę często nawet 10-krotnie mniejszą - pieniądze te są bezzwrotne, jednak mamy pewność, że kiedy coś zniszczymy - zapłaci za to ubezpieczyciel, a nie nasza załoga (to zawsze nieprzyjemny moment pod koniec rejsu). Oznacza to też większy komfort dla sternika podczas rejsu. Zdecydowanie polecamy ta opcję.
 
Przejście na jacht
Zazwyczaj po otrzymaniu listy kontrolnej oraz informacji o nazwie jachtu - już sami przechodzimy na dany jacht. Jest to czas, aby zaznajomić się z jachtem i sprawdzić to, co jesteśmy w stanie. Po jakimś czasie na jachcie zjawi się przedstawiciel armatora, który wyjaśni nam ewentualne wątpliwości. Ważne jest, aby przed przejęciem pełnym jachtu nie wkładać na niego bagaży, znacznie utrudniają one sam proces kontroli jachtu. Po wejściu na jacht należy podzielić się pracami - oto nasza propozycja checklisty:

  Przykładowa Checklista PDF [0,1 MB]

Urządzenia na jachcie (włączyć i sprawdzić czy działają)

  •     Włącznik główny do jachtu
  •     Radio VHF
  •     GPS
  •     Radio / Odtwarzacz CD
  •     Zestaw Wiatromierz + Log + sonda
  •     Ekrany przy kole sterowym
  •     Dodatkowe bezpieczniki (w tym te do windy kotwicznej) oraz żarówki
  •     Stan akumulatorów
  •     Światła w środku (nawigacyjna, mesa, wc, kabiny)
  •     Światła jachtowe (te co możemy – rufowe, dziobowe, podsalingowe, masztowe)
  •     Pompa zęzowa


Nawigacyjna

  •     Komplet map (w wolnej chwili później sprawdzić, czy są wszystkie regiony, które planujemy na naszej trasie) – generalki i podejściówki
  •     Aktualna locja
  •     Spis świateł i radiosygnałów
  •     Przyrządy nawigacyjne (trójkąty, ołówki, cyrkle)
  •     Schematy i instrukcje: GPS, echosonda, autopilot, VHF, instalacja wodna, gazowa, obsługa silnika


Mesa

  •     Szelki – przynajmniej 3 sztuki
  •     Skrzynka bosmańska (zapasowe szekle, ściągacze, bloczki, kombinerki, śrubokręty, klucze, klucz francuski, klej, taśma, śrubokręty zwykłe i krzyżakowe, zapasowe śruby)
  •     Stan zęzy (wystarczy w 2, 3 miejscach lekko odchylić podłogę i sprawdzić, czy w okolicy śrub przytrzymujących kil nie ma wody)
  •     Race
  •     Apteczka
  •     Rozgałęziacz (jeśli nie ma na jachcie, koniecznie go kupmy przed wypłynięciem)
  •     Ilość oleju w silniku

Tematy, którymi może zająć się druga osoba w tym samym czasie
(zakładamy osobę posiadającą podstawy żeglarstwa)

Kabiny

  •     Liczba zestawów pościelowych i ręczników
  •     Stan materacy (czy nie są mokre / spleśniałe / rozprute)
  •     Liczba pasów (kamizelek) ratunkowych (zazwyczaj w bakistach) oraz dobranie ilości kamizelek małych dla dzieci


Kambuz

  •     Sprawdzić, czy wystarczy dla załogi – szklanki / talerze / sztućce
  •     Patelnia, czajnik
  •     Podnieść butlę (czy pełna)
  •     Odkręcić gaz i sprawdzić działanie kuchenki
  •     Ciepła woda w kranie (wcześniej włączyć pompę wody na tablicy rozdzielczej)


Kingston / WC

  •     Wypompowywanie wody z muszli
  •     Ciepła woda w kranie
  •     Przycisk WC FLUSH – czy sprawnie odprowadza wodę z podłogi


Kokpit i bakista rufowa

  •     Koła ratunkowe (w tym jedno z pławką)
  •     Zapasowa butla gazowa
  •     Olej do silnika
  •     rumpel zapasowy
  •     owiewka wiatrowa
  •     Bulba (duży odbijacz)
  •     Wiadro
  •     Działanie prysznica rufowego
  •     Cumy
  •     Wiosła do pontonu
  •     Dodatkowa kotwica


Pokład

  •     Winda kotwiczna
  •     Mocowanie siatki dla dzieci
  •     Tratwa
  •     Krawaty (krótkie odcinki liny)
  •     Liczba i stan odbijaczy (czy są napompowane) – ILE: …..
  •     Ponton – czy napompowane, czy nie zniszczone dulki na wiosła
  •     Stan fałów (szczególnie gdy jakiś żagiel nie jest rollowany)
  •     Stan burt (bardzo ważne)
  •     Stan dziobu
  •     Stabilność słupków na sztormrelingi
  •     sprawdzenie zawleczek, szekli, karabińczyków, kabestanów, knag

Tematy, z którymi warto poczekać, aż przyjdzie przedstawiciel armatora:

Elektronika, jeśli samemu nie jesteśmy w stanie sprawdzić jej działania.


Silniki – główny oraz zaburtowy (zaczekać na przedstawiciela armatora i z nim włączyć):

  •     Stan paliwa
  •     Działanie silnika (włączanie, wyłączanie, biegi)
  •     Silnik zaburtowy
  •     Ster strumieniowy


Żagle

  •     Koniecznie (o ile wiatr tego nie umożliwia) na chwilę rozwinąć oba żagle


 
W momentach spornych (kiedy uważamy, że coś nie jest w porządku, a przedstawiciel armatora na to „machnie ręką” warto umieścić uwagę taką w raporcie przejęcia jachtu, a dodatkowo sfotografować dany element – dla własnego spokoju). Jeśli chodzi o czarterowane jachty – w 90% przypadków są one dobrze przygotowane do żeglugi – przejęcie jachtu traktujmy nie tylko jako kontrolę, ale również jako naukę obsługi i poznawanie zawartości jachtu, a przedstawiciela armatora jako pomocnika, a nie wroga.

Zdawanie jachtu


Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że zazwyczaj w umowie jest wymóg powrotu do portu na dzień przed zdaniem jachtu. Należy to też do dobrej praktyki morskiej. Dodatkowo jacht należy zwrócić ze zbiornikami paliwa napełnionymi w takim stopniu, w jakim były one kiedy jacht przejmowaliśmy (zapisywane jest to często w liście kontrolnej). A ponieważ nie jesteśmy jedyni, którzy np. w piątek po południu tankują - uwzględnijmy to też w naszym piątkowym planie.

Przy zdawaniu jachtu, które jest robione zazwyczaj bardzo sprawnie, jedną z kontroli jest sprawdzenie stanu kadłuba. W tym celu nurek schodzi pod wodę i ogląda nasz jacht. Jacht należy zdać na dzień przed wyokrętowaniem, ponieważ tylko wtedy jesteśmy w stanie następnego dnia opuścić jacht do godziny 9:00, do czego obligujemy się w umowie.

Prowadzący rejsy mogą dokumentować sobie swój kapitański staż w ten sposób, że pod listą załogi mogą poprosić armatora o adnotacje, że jacht został zdany sprawny oraz nie było z jego strony interwencji podczas naszego czarteru. Po podpisaniu listy kontrolnej przez obie strony - otrzymujemy od armatora zwrot kaucji.