YachtGuru.pl korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Zapoznaj się z polityką prywatności: Regulamin.

Obsługa urządzeń na jachcie, część 2


Oto druga część artykułu dotycząca obsługi urządzeń na czarterowanych jachtach. W tej części skupimy się na elementach pomiarowych na jachcie, takich jak log, wiatromierz, echosonda, GPS, a także użytkowych, takich jak elementy kambuza, toalety czy prysznica na jachcie. Opisujemy tutaj wyłącznie najbardziej typowe urządzenia, tak więc zakładamy, że po opanowaniu schematu - będziecie w stanie obsłużyć większość podobnych do nich urządzeń na jachcie.

Wiatromierz

Obsługę wiatromierza opiszemy na przykładzie urządzenia Raymarine ST 60, ponieważ na większości jachtów występuję właśnie ono lub wiatromierze podobne. Opisujemy tutaj kilka dodatkowych przydatnych funkcji:

 

  •     Podświetlanie wyświetlacza - funkcja przydatna oczywiście głównie w nocy, włączana poprzez przytrzymanie dłuższe przycisku "disp", kolejne naciśnięcia powoduję zmianę natężenia podświetlenia od L0 do L3
  •     Alarm wiatrowy - funkcja ustawienia alarmu, kiedy wiatr przekroczy ustaloną wartość. Wciskając kolejno przycisk "disp" dochodzimy do funkcji MaxWind. Aby ją włączyć, należy równocześnie wcisnąć 2 prawe przyciski "vmg"+ "trace", żeby wejść w tryb ustawiania, potem ustawiać siłę wiatru ("vmg -1, trace +1), następnie jednocześnie "vmg"+"trace", aby wyjść z trybu ustawiania. Naciśnięcie następnie "trace" włącza i wyłącza alarm
  •     Opcja VMG - Velocity Made Good - jest to prędkość jachtu, gdyby płynął on dokładnie pod wiatr (obliczana jest składowa równoległa do kierunku wiatru). prędkość pokazywana jest w węzłach.
  •     Opcja Tack - Tack Heading - kąt płynięcia jachtu pod wiatr

Log

Opisujemy tutaj kilka mniej znanych funkcji, które mogą być bardzo przydatne podczas rejsu:



  •     Tryb kalibracji - Wejście w tryb kalibracji następuje po przytrzymaniu przez 2s dwóch prawych przycisków.
  •     Zanurzenie jachtu - Ustawiane w trybie kalibracji. Można w nim ustawić zanurzenie jachtu, a także sprawdzić, czy podawana odległość od dna jest liczona od lustra wody czy od kilu jachtu. Można również skalibrować tam zanurzenie jachtu.
  •     Alarm kotwiczny - bardzo przydatna funkcja, którą można ustawić w trybie kalibracji. Należy dojść do ekranu z kotwicą i strzałką do fóry i do dołu (ustawienie minimalnej i maksymalnej głębokości kotwiczenia). Zwiększanie i zmniejszanie parametrów odbywa się 2 prawymi przyciskami, włączenie alarmu 2sec prawy przycisk
  •     Temperatura wody - naciskanąc kilka razy przycisk "Trip" można sprawdzić temperaturę wody

Radar

W niektórych sytuacjach radar okazuje się nieocenionym urządzeniem. Jest stosunkowo prostym urządzeniem, jednak należy pamiętać o kilku zasadach korzystania z niego. Po pierwsze w jego bezpośredniej okolicy (1-2m) nie należy przebywać ze względu na promieniowanie. Po drugie, w radarze zamieszczona jest część, która stosunkowo szybko się zużywa i kosztuje dość dużo. Dlatego Armatorzy niechętnie pokazują obsługę Radaru w ogóle głównie ze względu na oszczędność na powyższej części. Po trzecie - należy pamiętać, że w przypadku pojawienia się paska kropek od nas do danego przedmiotu może oznaczać, że w zasięgu radaru znalazł się aktywny transponder radarowy.
 

Toaleta


Toaleta na jachcie, w terminologii żeglarskiej nazywana kingstonem to zawsze newralgiczny punkt na jachcie ze względu na nieprawidłowe użytkowanie. Dlatego sternik przed wypłynięciem w rejs powinien dokładnie załodze jego obsługę oraz zasady korzystania.

Kluczową częścią w instalacji kingstona jest zaworek z dwoma pozycjami: wypompowanie i spłukiwanie.

Kiedy WC nie jest używanie – zawór powinien być zawsze ustawiony w pozycji wypompowanie. Do WC nie należy wrzucać papieru toaletowego oraz środków higieny osobistej. Powinny one lądować w koszu na śmieci w toalecie.
Po użyciu toalety – przestawiamy zawór na spłukiwanie i kilkunastoma pociągnięciami powodujemy napłynięcie wody do muszli oraz spłukanie nieczystości.

 

Zwróćmy uwagę na to, żeby po zniknięciu z muszli nieczystości – wykonać dodatkowych kilkanaście pociągnięć rączką. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nieczystości nie pozostały w instalacji i wydostały się za burtę. W przeciwnym wypadku z toalety będą wydobywać nieprzyjemne zapachy. Ważną czynnością na końcu jest przełączenie zaworka na „wypompowywanie” i wypompowanie całej wody z muszli. Po wyjściu z toalety i w czasie płynięcia zawór powinien być ustawiony na pozycji „wypompowywanie”.

Zbiornik na fekalia - czasem zdarza się, że z muszli odchodzi rura odprowadzająca nieczystości do zbiornika z fekaliami. Jeśli jesteśmy na pełnym morzu może on być, jak to opisano powyżej - otwarty, jedna będąc w szczególności w zatokach, na kotwicowiskach czy w ciasnych przejściach lub kanałach, zbiornik na fekalia powinien mieć odcięty odpływ nieczystości do morza. Trzeba wtedy pilnować momentu wyjścia na pełne morze i w takiej sytuacji dopiero go otwierać.

Nie korzystajmy z toalety pokładowej podczas pobytu w porcie - wtedy korzystamy z sanitariów portowych.

Prysznic

Prysznice są zazwyczaj minimum dwa: ten na rufie służący do spłukiwania z siebie soli po wyjściu z morza oraz ten w toalecie. Obydwa są podłączone do zbiorników ze słodką wodą, więc pamiętajmy o oszczędności wody szczególnie gdy mamy w perspektywie kilkudniowy brak możliwości jej uzupełnienia. Każdy z nich obsługiwany jest przez pompkę, do której dopływ prądu włącza się na tablicy rozdzielczej nad stołem nawigacyjnym. Dodatkowo przy prysznica wewnątrz jachtu po jego użyciu wodę pozostałą na dole odciąga się poprzez naciśnięcie przycisku „WC FLUSH” (jeśli pompka pracuje, a woda nie spływa – należy oczyścić filtr znajdujący się pod umywalką).
 

Kambuz

Jachty Czarterowane wyposażone są w pełną zastawę naczyń, garnków oraz sztućców, a także w kuchenkę z kardanem, piecyk, lodówkę oraz zlew.
 
O ile większość tych urządzeń jest standardowa w użyciu – warto zachować ostrożność w przypadku butli gazowych. Są one napełnione gazem propan butan, który jest cięższy od powietrza. Oznacza to, że zamiast ulatywać poza jacht – gromadzi się w zakamarkach przy podłodze. Dlatego potrzebna jest duża doza ostrożności przy jego używaniu.
Sposób gaszenia gazu po posiłkach – jeśli chcemy zgasić palący się palnik – najpierw zamykamy kurek przy butli, a następnie kiedy gaz się wypali – kurek przy palniku. Umożliwi to pełne wypalenie się gazu w rurce łączącej. W przypadku wyczucia gazu – należy spróbować znaleźć źródło uchodzenia, a następnie dokładnie przewietrzyć jacht – najlepiej podczas płynięcia poprzez otwarcie wszystkich włazów oraz luków.

Do gotowania na wodzie służy kardan – obkłada się nim garnki i przykręca do palnika. Nie należy przy gotowaniu na morzu wlewać do garnków zbyt dużo wody – swobodnie przechylająca się kuchenka (jest to naturalne zjawisko) jest w ten sposób zabezpieczona przed wylewaniem się wody i zalewaniem palników.